Menu


Tip of the Day takaisin?

10.2.2013

Kaikki kultaisella 90-luvulla tietokonetta käyttäneet muistavat Tip of the Day -toiminnot. Niiden avulla pyrittiin tarjoamaan kätevästi erilaisia ohjelman käyttöä koskevia vinkkejä ja esittelemään tehokäyttöjän toimintoja ohjelman käynnistämisen yhteydessä, niin ettei käyttäjän tarvitsisi noita vinkkejä lähteä erikseen etsimään ohjelman käyttöohjeesta. Hyvä idea, eikö vain?

Käytännössä hyvä idea kuitenkin pilattiin silloin 90-luvulla. Tip of the Day-toiminnot (lyhennetäänpäs se TotD) sijoitettiin poikkeuksetta ohjelman käynnistymisen yhteydessä avautuvaan modaaliseen ikkunaan, mikä tarkoitti käyttäjän näkökulmasta yhtä ylimääräistä klikkausta ennen kuin ohjelmaa voi todella käyttää. Kun käyttäjä avaa ohjelman, on hänellä useimmiten aikomuksena tehdä sillä jotain – ei opiskella sen käyttöä – jolloin tuo yksi ylimääräinen klikkaus oli vain ärsyttävä este varsinaisen aiotun toiminnon tiellä. Hullunkurisesti 90-luvun loppua kohden tätä ongelmaa alettiin paikata ruksaamalla "Älä näytä vinkkejä käynnistyksen yhteydessä" valintaruutu käyttäjälle jo valmiiksi.

Klassinen Tip of the Day

Ah, klassinen Tip of the Day.

Toinen kardinaalimoka oli arpoa näytettävät vinkit yhdestä pitkästä listasta, jolloin käyttäjä saattoi ensimmäisellä käyttökerralla saada eteensä koko ohjelman haastavimman ominaisuuden käyttövinkin. Huonosta käyttätavasta johtuen TotD-toiminnallisuudet alkoivat vähenemään vuosituhannen vaihteen lähentyessä, ja lopulta poistuivat hyötyohjelmista kokonaan "vanhanaikaisena suunnitteluna".

Peleistä hyötyä hyötyohjelmiin?

Tietokonepelien puolella sen sijaan TotD-toiminnallisuutta vastaavat käytännöt ovat yleistyneet suorastaan alan standardiksi. Modernit pelit sisältävät paljon kuva- ja äänidataa, joka yleensä ladataan tietokoneen muistiin etukäteen, jottei itse pelaaminen keskeytyisi lataustaukoihin. Koska pelit toimivat yleensä fullscreen-tilassa, ei käyttäjällä ole lataustuokioiden aikana juuri muuta tekemistä kuin katsella lataamisen etenemisestä kertovaa etenemispalkkia.

Pelien tekijät hoksasivat pian, että lataustauot voidaan tehdä miellyttävämmiksi ja hyödyllisemmiksi (pelaajat lukevat harvoin pelien ohjekirjoja) näyttämällä niiden aikana erilaisia peliä ja sen käyttöä koskevia vinkkejä: "Tiesitkö, että pitämällä hyppynappia pohjassa voit tehdä superloikan" tai "Hämähäkit ovat viekkaita vastustajia, mutta ne ovat herkkiä tulelle". Oleellista näissä viesteissä on nimenomaan se, ettei käyttäjän tarvitse niitä manuaalisesti sulkea; kun lataus on suoritettu, käyttötarkoituksen päätoiminto (siis pelaaminen) jatkuu automaattisesti.

Deus Ex: Human Revolution latausnäkymä

Deus Ex: Human Revolution -pelin latausnäkymä. ©Eidos Montreal 2011.

Voisiko peleistä lainattua TotD-mekanismia käyttää nykyajan hyötyohjelmissa? Maailmanlaajuisesti erittäin suosittujen Adoben ohjelmistopakettien latausajat voivat olla minuuttiluokkaa, ja latauksen aikana niissä tyypillisesti näytetään valtavia logoja tai lakitekstejä. Photoshopin latausruudussa on sympaattisesti lista ohjelmiston päätekijöistä, mikä sekään ei ole käyttäjän kannalta kovin mielenkiintoista.

Adoben ohjelmat ovat joitain poikkeuksia lukuun ottamatta erittäin monimutkaisia ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja ohjelmistoja, joissa on satoja erilaisia pikanäppäimiä ja erityistoimintojen taakse kätkettyjä kikkoja – internet onkin pullollaan "Photoshop tips and tricks" -tyylisiä kokoelmia, joista ihmiset voivat käydä asioikseen näitä kikkoja luppoaikansa ratoksi opiskelemassa. Kyllä vain, se oli sarkasmia: käyttäjät eivät edelleenkään halua lukea ohjekirjoja.

Miksei ohjelmien latausruudussa voisi olla pelien tapaan vinkkejä ohjelman käyttöön? Ohjelmien latausajat ovat useimmiten "riittävän" pitkiä, eikä paatuneinkaan fotariguru ei pysy mukana versiopäivitysten tuomista hienouksista. Erityisohjelmistot suorastaan huutavat mahdollisuutta hyödyntää Tip of the Day -toiminnallisuutta latausruuduissaan! Toimintoja olisi myös hyödyllistä järkeistää niin, että vinkkien edistyksellisyys kasvaisi ohjelman käyttöajan mukaan (mukaan lukien vanhemmat versiot), jolloin aloittelijat saisivat nyyppäohjeita ja tehokäyttäjät taas kovan luokan kikkoja. Latausruutu tarjoaisi myös oivan tavan viestiä versiopäivityksen yhteydessä tuoduista lisäominaisuuksista, joiden olemassaoloa vanha konkari ei useinkaan viitsi ohjetiedostosta lähteä etsimään.

Muunneltu Photoshop CS6:n latausnäkymä

Photoshop CS6:n tappavan tylsä latausnäkymä sekä oma hahmotelmani vinkkitoimintoa hyödyntävästä näkymästä. ©Adobe 2012.

Aloitusnäkymän mahdollisuudet

Toinen looginen paikka Tip of the Day -viesteille olisi ohjelman latautumisen jälkeen tuleva näkymä. Tarkemmin ottaen se näkymä, joka aukeaa kun ohjelma käynnistetään itsenäisestä, eikä minkään työtiedoston kautta (jolloin tietenkin siirrytään suoraan työtiedoston kimppuun). Tyypillisesti tämä näkymä on joko täysin tyhjä(!) tai sisältää tyypillisten käyttötilanteiden pikatoimintoja: luo uusi tiedosto, avaa template tai valitse tiedostohistoriasta avattava tiedosto. Karkeasti yleistäen voisi siis sanoa, että näissä näkymissä yleisesti ottaen olisi riittävästi tilaa.

Oleellista aloitusnäkymän TotD-toiminnallisuuden käytettävyydelle on ei-modaalisuus: käyttäjän ei tarvitse asioikseen sulkea vinkkitekstiä – kuten ei itse aloitusruutuakaan – vaan hän voi luoda normaaliin tapaan uuden dokumentin, avata vanhan tai tehdä mitä vain mitä aloitusnäkymissä normaalistikin voisi. Itse asiassa käyttökokemuksen kannalta voisi olla parempi, mikäli aloitusnäkymän vinkkitoiminnallisuutta ei edes voisi sulkea: toiminnallisuus on osa ohjelman toimintaa, eikä mikään ylimääräinen kikkare.

Niin, ja lopuksi vielä yksi juttu: "Tip of the Day" on terminä tuhottu tämän vuosisadan ajaksi. Mikäli käytät tällaista toiminnallisuutta ohjelmassasi, keksi sille jokin muu, ohjelmaan sopiva termi.

« Takaisin blogilistaukseen